משבר גיל 4 חודשים: כך תתמודדו עם תינוק בוכה, עייף ועצבני

משבר גיל 4 חודשים

קרדיט תמונה: freepik

מי שחושב על גיל ההתבגרות כתקופה המאתגרת ביותר בחיי הורים, כנראה לא יאהב לשמוע שגם אצל פעוטות ותינוקות יש לא מעט רגעים מאתגרים שמהווים חלק מהגדילה הטבעית שלהם. תקופת המשבר המוכרת ביותר היא כנראה “גיל שנתיים האיום”, אבל רוב ההורים יגלו “הרעה בתנאים” כבר בגיל ארבעה חודשים.

בגיל זה רצפי השינה של התינוק נעשים קצרים יותר והוא עשוי להתעורר גם כל חצי שעה, הוא לא תמיד מוכן לאכול כפי שהיה בעבר ובאופן כללי הוא משדר קופצנות וערנות שאולי לא אפיינו אותו קודם.

אז מה בדיוק קורה כאן? כמו שרמזנו כבר, מדובר בחלק טבעי מהגדילה שלו. בין היתר, הוא מתחיל ללמוד את השימוש בשפה (למרות שהוא עדיין רחוק מדיבור של ממש) ומאמץ את השימוש בבכי ככלי לקבלת תשומת לב באופן מודע.

דבר נוסף: כאשר סקרנותו הטבעית של התינוק גוברת והוא מגלה יותר עניין בסביבה, דעתו גם מוסחת יותר בקלות, וזוהי סיבה נוספת לחוסר שיתוף הפעולה מצדו. אפילו השינה מושפעת מכך מכיוון שתהליכי העיבוד במוחו של מה שנלמד במהלך היום משפיעים על מחזורי השינה.

אז איך אפשר להתמודד עם משבר גיל 4 חודשים?
אחד הדברים שאולי יפתיעו אתכם, הוא שלא כל סוגי הבכי אצל תינוקות הם זהים. אחת הדרכים היותר אפקטיביות לזהות מהו בדיוק סוג הבכי הוא לקבוע סדר יום קבוע, במיוחד מבחינת כל מה שקשור להאכלה ושינה. כך יהיה לכם קל יותר לזהות רקעי משבר ספציפיים.

1. הקפידו על שינה בזמנים קבועים, ולא בעגלה!

השינה היא כאמור חלק מרכזי בחייו של כל תינוק, אך בניגוד למבוגרים, תינוק שישן טוב יותר במהלך היום ייהנה גם משנת לילה טובה יותר.

בממוצע, תינוקות ישנים כ-15 שעות ביממה, 8-10 מתוכן בשעות הלילה ועוד 5 שעות ביום. שעות השינה ביום מתחלקות לבוקר, צהריים ושינה קצרה אחרי הצהריים.

טעות נפוצה שלא מעט הורים עושים היא להרגיל את התינוק לישון בעגלה, על הידיים או אפילו תוך כדי האכלה. במצב זה התינוק מפתח תלות במצבים שאינם בריאים לו ויישן פחות טוב בלול או במיטה.

גם טקס שינה כמו אמבטיה, עיסוי וארוחת ערב לפני השינה יכולים לעזור, וכאן תמצאו עוד 23 טיפים שאתם חייבים לדעת לשינה טובה יותר אצל תינוקות.

2. הקפידו לרווח את שעות האכילה

הסיבה המרכזית לכך שתינוקות בגיל הזה פחות מתלהבים לאכול היא לא שינוי בהעדפות הטעם שלהם, אלא העובדה שבשלב זה הם פשוט זקוקים לפחות אוכל. בממוצע, כל 4 שעות במקום כל 3. גם משך כל ארוחה מתקצר.

עם זאת, הדבר אינדיבידואלי ויש תינוקות שדווקא יבקשו יותר אוכל. אם הדבר מתרחש בלילה, מומלץ לא לוותר להם ולנסות קודם כל לגרום לו להירדם שוב.

אם התינוק לא אכל זמן מה ונראה כי גירויים מהסביבה מסיחים את דעתו, תוכלו לנסות ולהאכיל אותו בסביבה סטרילית יותר (עד כמה שניתן) וכך גם להימנע מעט מן המתח שהוא חלק בלתי נפרד מהתקופה הזו.

3. עודדו סקרנות יתר

כאמור, בגיל זה התינוק נעשה גם סקרן ופעלתן יותר. בדרך כלל מדובר בעניין חיובי כמו תחילת הניסיונות להתהפך או תזוזה מכוונת יותר של הראש, אך חשוב לשים לב להרחיק ממנו חפצים שיכולים להיות מסוכנים עבורו.

כמה זמן נמשך משבר גיל ארבעה חודשים?

אם התינוק שלכם נכנס אל החודש הרביעי לחייו ולא מראה סימנים מיוחד ל”מרד”, דעו שגם זה נורמלי ואינדיבידואלי: החל מתינוקות שלא יחוו אותו כלל, או למספר ימים קצרים, ויש כאלו שאצלם הוא יימשך חודש או אפילו מעט יותר. אל דאגה, זה יעבור בסוף.

עדיין חוששים, לא מרגישים בטוחים?

שינויים בהתנהגות של תינוקות ומצבים של חוסר אונים יכולים לתסכל ולגרום לתחושת חוסר נוחות גם הורים מנוסים יותר, שכבר חוו לידה אחת ואפילו שתיים. אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לתמיכה, אוזן קשבת או הדרכה פרטנית להתמודדות נכונה יותר, אל תהססו לפנות להדרכת הורים עם מטפלים מומחים. ההדרכות מתקיימות בקבוצות או באופן פרטני במפגשים אישיים, וגם אונליין – באמצעות שיחות וידאו.

X
To top
צור קשר

    שאלת אבטחה,


    מחפשים מדיניות משלוחים?

    מדיניות המשלוחים וההחזרות של כל ספק, בלחיצה על הקישור:

    מדיניות משלוחים והחזרות אשר מופיע בכל דף מוצר


    לדף שאלות ותשובות, לחצו כאן